Termin rewalidacja pochodzi od łacińskich słów re– znów, validus– mocny. Oznacza przywracanie człowiekowi pełnej sprawności. Jest procesem wychowawczym, z zaplanowanymi celami, uwzględniającym wiedzę teoretyczną i działanie skierowane na osobę niepełnosprawną; usprawnianie zaburzonych funkcji rozwojowych i intelektualnych. Celem zajęć rewalidacyjnych nie jest wyrównywanie braków – jego celem jest stawianie na mocne strony dziecka oraz szukanie tego, co w nim najlepsze.
Na terenie naszej placówki uczniowie z różnorakimi niepełnosprawnościami mają zapewnione zajęcia rewalidacyjne zgodnie z zaleceniami Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej
w Dębicy.
Zajęcia z zakresu surdopedagogiki przeznaczone są dla uczniów z uszkodzonym słuchem czyli z niepełnosprawnością sensoryczną w zakresie zmysłu słuchu. W ramach nich usprawniane są narządy mowy w postaci ćwiczeń oddechowych, fonacyjnych i artykulacyjnych. Wprowadza się również ćwiczenia z zakresu wychowania słuchowego, podczas którego uczeń poznaje, identyfikuje i rozróżnia dźwięki go otaczające, łącznie z dźwiękami mowy. Usprawniane są również procesy analizy i syntezy głosowej i sylabowej, w celu rozwijania mowy. Poszerzany jest również zasób słownictwa biernego i czynnego oraz wiedzy ogólnej. Uczniowie kształtują i doskonalą umiejętności: słuchania i czytania ze zrozumieniem, budowania krótkich wypowiedzi ustnych na określony temat, ćwiczą pamięć słuchową oraz rozwijają myślenie logiczne oraz przyczynowo-skutkowe.
Programy zajęć rewalidacyjnych są dostosowane do indywidualnych potrzeb i możliwości naszych uczniów oraz ich zainteresowań. Na zajęciach wykorzystywane są atrakcyjne programy multimedialne oraz tablice interaktywne.