Przejdź do treści
TERAPIA PRZEZ SZTUKĘ
16 marca 2013

TERAPIA PRZEZ SZTUKĘ

Terapia przez sztukę. Wielkanocne ozdoby. Wybrane techniki plastyczne wykorzystywane w pracy z uczniem niepełnosprawnym intelektualnie.

Warsztaty szkoleniowe dla chętnych nauczycieli pracujących w Zespole Szkół Specjalnych w Dębicy przeprowadzone przez A. Jurkiewicz, M. Toczyńską – Ożóg i E. Wąchadło  w dniu 27. 02. 2013r.

No Valid Folder Selected

 

Uczeń upośledzony umysłowo, poprzez sztukę wyraża uczucia i emocje, które mu towarzyszą. Forma plastyczna jest równie ważna jak i stworzone dzieło, stąd też wybranie samej techniki stanowi istotny punkt w działaniach plastycznych uczniów. Obcowanie ze sztuką, jak również twórcze działania plastyczne są bardzo ważnymi elementami w procesie dydaktycznym i wychowawczym. Niosą ze sobą radość i szczerość wypowiedzi plastycznej uczniów. Wspólne działania plastyczne sprzyjają  budowaniu przyjaźni w grupie klasowej. Czasem praca plastyczna jest jedynym środkiem komunikacji między otoczeniem, a uczniem. Poprzez sztukę rozwijamy wyobraźnię, ekspresję i twórcze działanie uczniów, wydobywając nagromadzone emocje w procesie własnego rozwoju. Sztuka stanowi bezpieczny sposób wypowiedzi tego, co jest trudne do opisania słowami, może być odzwierciedleniem problemów i negatywnych emocji nagromadzonych i przechowywanych w dziecku. Dlatego zajęcia plastyczne są jednym ze sposobów wspomagających wszechstronny rozwój dziecka, dający mu radość spontanicznego i radosnego tworzenia. W pierwszej części szkolenia A. Jurkiewicz i M. Toczyńska – Ożóg przeprowadziły warsztaty szkoleniowe p.t Wielkanocne ozdoby. M. Toczyńska – Ożóg zaprezentowała technikę haftu matematycznego, którą można wykorzystać do wyszywania jajek stanowiących motyw kartek świątecznych. Technika ta spotkała się z dużym zainteresowaniem uczestników warsztatów, którzy z dużym zaangażowaniem pogłębiali tajniki tego haftu.

 

A.Jurkiewicz przedstawiła trzy projekty pisanek wielkanocnych, wykonanych na jajkach styropianowych. Do wykonania tych ozdób zostały użyte: filc, wstążeczki różnej szerokości, cekiny, kwiatuszki, nitka woskowana, szpileczki. Podstawowym elementem tych dekoracji były jajka styropianowe, które zostały wyłożone ,,łezkami” wyciętymi z filcu lub kawałkami wstążeczek ( uformowanymi według uznania w trójkąty lub pętelki ) Tak wykonane jajka mogą, być zdobione dodatkowo  np: nitką woskową, gotowymi kwiatuszkami lub innymi ozdobami.

W drugiej części szkolenia E. Wąchadło zaprezentowała interesujące, mniej znane dotąd techniki plastyczne. Uczestnicy wykonali prace w wybranych przez siebie technikach. Przedstawione techniki plastyczne można podzielić na dwie grupy:

malarskie, np.:

  • malowanie na gazie – potrzebne materiały: kartka z bloku, gaza, klej wikol, farba
  • malowanie farbą klejową – potrzebne materiały: kartka z bloku, farba, klej wikol
  • malowanie klejem ( wikolem ) – potrzebne materiały: kartka z bloku, klej wikol, farba
  • rysowanie kredkami świecowymi z farbami – potrzebne materiały: kartka z bloku, kredki świecowe, farby
  • nakrapianie farbą – potrzebne materiały: kartka z bloku, farba, szczoteczka do zębów

graficzne, np.:

  • odbitki wykonane tekturą – potrzebne materiały: kartka z bloku, klej wikol, tektura
  • odbitki wykonane gumką recepturką – potrzebne materiały: kartka z bloku, gumki recepturki różnego koloru, farby, klej wikol, druga kartka z bloku
  • kolograf – potrzebne materiały: tektura, kawałki tkanin i innych materiałów, klej wikol, farba drukarska, plakatowa lub lakier bezbarwny, kartka z bloku

W pracy z uczniem upośledzonym umysłowo ważną rzeczą jest odpowiednie przygotowanie nauczyciela wyposażonego w wiedzę i własne umiejętności. Ważną też sprawą jest posiadanie odpowiednich środków i materiałów do wykonania prac oraz zaangażowanie do pracy ze strony nauczyciela jak i ucznia.

Skip to content