Przejdź do treści
ZABAWA Z INTEGRACJĄ SENSORYCZNĄ
23 marca 2020

ZABAWA Z INTEGRACJĄ SENSORYCZNĄ

Kochani Uczniowie! Zapraszam Was do zabawy z integracją sensoryczną.
Drodzy Rodzice! Integrację zmysłów naszego dziecka możemy z powodzeniem ćwiczyć w domu. Proszę Was w miarę możliwości o zorganizowanie miejsca i potrzebnych pomocy oraz czuwanie nad przebiegiem zabaw.
Poniżej podaje proste ćwiczenia wspomagające integrację sensoryczną nawet takie w codziennych czynnościach. Ćwiczenia podzielono na III grupy z których każde ma wpływ na odpowiedni układ sensoryczny.

Układ dotykowy – pozwala na odczuwanie, czy dane obiekty są gorące czy zimne, ostre czy tępe, szorstkie czy gładkie (np. skuteczne szukanie kluczy w torebce, odczuwanie bólu, ciśnienia itp.)
1. „Dotykowe pudełko” – weź pudełko po butach lub poszewkę na poduszkę, umieść w środku różne przedmioty, po czym poproś dziecko, by wkładając rękę do pudełka spróbowało zgadnąć, jakiego przedmiotu dotyka, a po wyciągnięciu  określić jego cechy.
2. Zabawa w kąpieli – zachęcaj dziecko do używania podczas kąpieli różnych rodzajów gąbek, mydeł, ręczników i szczotek. Zaproponuj myjki o różnych fakturach, gąbki o odmiennych kształtach, mydła o różnym zapachu i gęstości. Podczas zabawy  nazywanie masowanych części ciała, pytanie „co jest wyżej? – kolano czy łokieć?”.
3. Sensoryczny kubełek – napełnij duży plastikowy kubełek ryżem, makaronem, płatkami kukurydzianymi, prażoną kukurydzą, piaskiem, wodą, nasionami itp. Następnie umieść w środku kilka różnych przedmiotów. Poproś dziecko, aby zanurzyło dłonie w pojemniku i postarało się znaleźć przedmioty. Spróbuj napełnić kubełek czymś ciepłym, zimnym, szorstkim, gładkim itp.
3. „Naleśnik” – ciasno zroluj dziecko w koc, bawiąc się w smarowanie i zawijanie naleśnika.
4. Wspólne gotowanie – stwarzaj dziecku jak najwięcej okazji do wspólnego gotowania, mieszania, ugniatania różnego rodzaju ciast.
5. Degustacja – zachęcaj dziecko do próbowania nowych potraw, o różnych smakach i konsystencji.
6. Malowanie dłońmi, palcami, a nawet stopami – używaj specjalnej farby do malowania palcami i mieszaj ja z innymi materiałami, np. ryżem, piaskiem, nasionami czy prażoną kukurydzą, aby uzyskiwać nowe doznania dotykowe. Możesz też stworzyć własną farbę z pianki do golenia, sosu, czy galaretki.
7. Zabawki – proponuj dziecku zabawki o różnych rodzajach powierzchni – miękkie, twarde, szorstkie, gładkie, puszyste, kanciaste itp.
8. Szczotkowanie dłoni i przedramion różnymi pędzlami i szczotkami.

Układ przedsionkowy – koordynuje  ruchy oczu, głowy, ciała. Pozwala nam balansować na równoważni, bujać się na huśtawce, koordynować ruchy obu stron ciała i łapać równowagę, gdy się potkniemy.
1. Skakanie na piłce – wspólne zabawy na dużej nadmuchiwanej piłce, na której dziecko będzie mogło usiąść i skakać.
2. Tor przeszkód – stwórzcie wspólnie tor przeszkód, taki który będzie wymagał od dziecka pełzania, skakania, wspinania, turlania, celowania itp.
3. Huśtawki – bujajcie się razem na różnego rodzaju huśtawkach (podwieszanych, wahadłowych, wiszących oponach).
4. Turlanie – turlajcie się razem na kocyku, a na polu z niewielkiej trawiastej górki.
5. Bieganie – przypomnij sobie zabawę w berka; ścigajcie się,.
6. Skakanie – zachęcaj dziecko do zeskakiwania z niewielkiego podwyższenia (np. pierwszego stopnia schodów), wskakiwania na oznaczone pole, grę w klasy, zabawę skakanką. Podskakiwanie w miejscu, zabawy na trampolinie, robienie pajaców, skakanie na kupkę liści itp.
7. Bujanie w kocyku – dziecko kładzie się na rozłożonym dużym kocu, a dwie dorosłe osoby delikatnie bujają go na boki.
8. Ślizganie – zachęć dziecko do zabawy na zjeżdżalniach na podwórku, w domu ślizganie na kocu, ześlizgiwanie się z pochyłej nawierzchni.
9. Obracanie – zachęcaj dziecko do zabawy na karuzeli (zastępczo na krześle obrotowym) lub obracania się wokół własnej osi na siedząco lub stojąco – uważnie nadzoruj te zabawy.

III. Układ prioprioceptywny – ten układ korzysta z danych dostarczanych przez mięśnie i stawy, aby informować mózg o pozycji ciała. Dzięki niemu możemy stać bez przewracania się, używać ołówka lub kozłować piłką.
1. Siłowanie – usiądź na podłodze i powiedz dziecku ?Spotkałeś na swojej drodze ogromny kamień, spróbuj go przepchnąć?.
2. Ciągnięcie – pozwól dziecku na ciągnięcie wózka, liny, dużych zabawek itp.
3. Machanie i odbijanie ? zachęcaj dziecko do zabawy rakietą tenisową, do badmintona itp.
4. Chodzenie tyłem
5. Zabawa w „taczkę” –  dziecko opiera dłonie o podłogę, a ty chwytasz je za biodra (nie za stopy czy kolany by nie powiększyć lordozy lędźwiowej) i prowadzisz niczym taczkę.
6. Nalewanie i przesypywanie – pozwól dziecku na eksperymenty, niech przelewa płyny z kubeczka do kubeczka, przez lejek, a łyżeczką przesypuje drobne materiały (ryż, kaszę, makaron nasiona: fasola, groch, siemię lnu, słonecznik lub prażoną kukurydzę ) miedzy pojemnikami o różnych kształtach i rozmiarach.
7. Noszenie, przenoszenie ciężkich przedmiotów np. kosza z brudnymi ubraniami, torby z zakupami, butelki mleka, pudełka proszku do prania itp.
8. Pchanie – zachęcaj dziecko do pchania przed sobą wózka spacerowego, wózka z zakupami, zabawkowej kosiarki do trawy, dużych zabawek itp.
9. Zderzanie – ułóż stertę poduszek i pozwól dziecku na nie skoczyć.
10.  Smarowanie – pozwól dziecku smarować pieczywo masłem, masłem orzechowym, galaretką, twarożkiem itp.
11. Zwisanie – zachęcaj dziecko do zwieszania się z drabinek na podwórku ? nadzoruj te zabawy.

Ćwiczenia dla tych co mają w domu piłkę rehabilitacyjną.
1. Dziecko przez 2-3 sekundy leży na brzuchu na piłce. Ręce i nogi proste ,,jak samolot” . Rodzic trzyma piłkę.
2. Dziecko leży na piłce na brzuchu, buja się do przodu, do tyłu i na boki. Rodzic zwrócony twarzą do dziecka. Klaskanie w dłonie, raz ręka lewa, raz prawa, potem obydwie i na zmianę. Można dodawać różne rodzaje klaskania.
3. Dziecko leżąc na piłce na brzuchu ma z miski z grochem lub innymi nasionami wybierać koraliki, monety, orzechy itd. i wrzucać do pojemnika.
4. „Burza na morzu” –  dziecko siedzi na piłce, stopy nie dotykają podłoża. Rodzic lekko ugina piłkę, a dziecko ma zachować równowagę. Można to ćwiczenie wykonać też w pozycji na brzuchu. Wówczas ręce i nogi są wyprostowane.
5. Taczki ze schodzeniem z piłki – dziecko leży na piłce na brzuchu i trzymając wyciągnięte ręce odpycha się od ściany w przód i do tyłu.
6. „Żabka” –  dziecko kładzie się na brzuchu na piłce, obejmuje ją ugiętymi nogami jak żabka, buja się, odpychając się rękoma od podłogi.
https://www.youtube.com/watch?v=iPQ4d3JUF9w – mała pomoc do opisanych ćwiczeń.

Zabawy domowe z elementami integracji sensorycznej:
https://www.youtube.com/watch?v=9B-g2vSVTYA
https://www.youtube.com/watch?v=O-Lzs0IGmh8
https://www.youtube.com/watch?v=9UnEhjdoTsw

Zachęcam do wspólnego ćwiczenia, które pozwoli na odczucie na „własnej skórze” oddziaływania różnych bodźców, jak również wpłynie na pogłębienie relacji z dzieckiem. Z góry dziękuję i pozdrawiam Łukasz Drąg.

Najnowsze wpisy

MARCINKOWE ROGALE POMOGĄ WOJTKOWI
MARCINKOWE ROGALE POMOGĄ WOJTKOWI

20 października 2020

JADŁOSPIS 19.10-30.10
JADŁOSPIS 19.10-30.10

19 października 2020

DZIEŃ EDUKACJI NARODOWEJ
DZIEŃ EDUKACJI NARODOWEJ

17 października 2020

KOMUNIKAT
KOMUNIKAT

16 października 2020

PODZIĘKOWANIA DLA RADY RODZICÓW
PODZIĘKOWANIA DLA RADY RODZICÓW

16 października 2020

Skip to content