Przejdź do treści
„Najpiękniejsze miejsca w naszym powiecie”
2 października 2022

Dobiegł zakończenia opracowany przez Stowarzyszenie „Z Potrzeby Serca” projekt pt. „Najpiękniejsze miejsca w naszym powiecie”. Beneficjentami projektu było kilkunastu uczniów Zespołu Szkół Specjalnych w Dębicy. Dzieciom i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym zaproponowano udział w czterech sobotnich rajdach pieszych realizowanych na terenie Powiatu Dębickiego. Wydarzenie zostało sfinansowane ze środków Starostwa Powiatowego w Dębicy.

Poszczególne edycje Rajdu Pieszego realizowanego pod hasłem „Najpiękniejsze miejsca w naszym powiecie” odbyły się:

1. W dniu 07.05.2022r przeprowadzono rajd „Łazienki Latoszyńskie”. Trasa uwzględniała: zwiedzanie uzdrowiska (tężnia solankowa, megafon, pijalnie wód itp.), przejście ścieżką przyrodniczo-edukacyjną wiodącą przez las na Kopaliny (punkt widokowy panorama Latoszyna i Dębicy), odpoczynek przy ognisku (pieczenie kiełbasy, zabawy integracyjne), następnie z Kopalin zejście drogą asfaltową do Gumnisk (podziwianie krajobrazu pól i leśnych pagórków), wspinaczka pod górę do ul. Gajowej (punkt widokowy – panorama Gumnisk, Braciejowej i Głobikowej). Końcowy etap zawierał przejście wąwozem przez Las Wolica i udanie się do Szkoły.

2. 11 czerwca 2022 roku zrealizowano rajd „Las na Wolicy”. Tym razem wędrowaliśmy ścieżkami edukacyjno-przyrodniczymi w Lesie Wolica, pokonując zróżnicowane ukształtowanie terenu i podziwiając przyrodę poszycia leśnego. Wytyczoną trasą dotarliśmy również do punktu widokowego wzniesienia w Latoszynie, gdzie można było zachwycać się otaczającym krajobrazem łąk i leśnych pagórków okolicznych wsi. Po tych miłych wrażeniach dotarliśmy do miejsca dłuższego postoju, gdzie zapaliliśmy ognisko i upiekliśmy kiełbasę. Po zasłużonym odpoczynku udaliśmy się w dalszą drogę. Schodząc ul. Gajową podziwialiśmy panoramę miasta Dębica. Znów dotarliśmy do Lasu Wolica i po krótkim marszu przybyliśmy na miejsce, w którym uczestnicy wzięli udział w grach i zabawach terenowych (przeciąganie liny, pierwsza pomoc medyczna, strzelanie z łuku i pistoletu). Po tych sportowych zmaganiach udaliśmy się do miejsca zakończenia rajdu.

3. W sobotę 17 września 2022 roku odbył się rajd „Rezerwat Torfy”. Rozpoczęliśmy wędrówkę od stacji PKP w Grabinach, następnie weszliśmy na Ścieżką Edukacyjno – Przyrodniczą „Torfy”. Po jej przejściu krótko odpoczęliśmy na leśnym parkingu, a następnie udaliśmy się do zabytkowego kościoła w miejscowości Chotowa, gdzie znajduje się obraz Matki Bożej z Dzieciątkiem i grota z źródełkiem. Ostatnia prosta zaprowadziła nas do miejscowości Straszęcin, tam zwiedzaliśmy kościół i Grotę Lourdzką.

4. W dniu 24 września 2022 roku ukończono ostatni rajd „Nagawczyna-Zawada-Bukowa”. Naszą wycieczkę zaczęliśmy spod Dworku w Nagawczynie, po przejściu prostego odcinka podjęliśmy wspinaczkę w górę na szczycie, której rozciągał się pięty widok na miasto Dębica. Dalsza droga poprowadziła nas już do sanktuarium Matki Bożej Zawadzkiej, tam też po krótkim zwiedzaniu, czekał nas odpoczynek przy plenerowym grillu (pieczenie kiełbasy, zabawy i śpiewy integracyjne). Ruszyliśmy dróżkami różańcowymi częścią radosną, aby następnie wejść w las, który prowadził drogą gminną do wsi Stobierna i Stasiówka. Podziwiając piękno przyrody i zarysy okolicznych Gór, dotarliśmy do wsi Bukowa. Kolejno, drogą wiodącą przez las przeszliśmy do ul. Wielopolskiej w Dębicy, gdzie dotarliśmy do celu naszej wyprawy.

Głównym założeniem przeprowadzonych Rajdów Pieszych było:

• wyrabianie nawyku aktywnego uczestnictwa w działalności o charakterze turystyczno – rekreacyjnym,

• kształtowanie pozytywnych postaw wobec kultury najbliższego regionu i otaczającej nas przyrody,

• integracja dzieci z poszczególnych klas, wzajemna pomoc i współdziałanie,

• edukacja poprzez kontakt z przyrodą, umiejętność poruszania się w terenie leśnym, rozpalania i gaszenia ogniska,

• rozwijanie umiejętności pokonywania zmęczenia, kształtowanie wytrzymałości i cech charakteru.

Wszyscy uczestniczy, niezależnie od stopnia trudności przygotowanych tras, wykazali się dużą wytrwałością i zaangażowaniem, wspólnie spędzając czas w przyjacielskiej atmosferze.

Ponadto, dziękujemy rodzicom uczniów za wsparcie i współpracę podczas przebiegu poszczególnych rajdów.