Strona główna Integracja Sensoryczna
Jest to kompleksowa metoda rehabilitacyjna nazywana SI, czyli integracja sensoryczna. Została opracowana przez psychologa Jean Ayres, która dzięki wieloletniej praktyce i doświadczeniu opracowała sposoby oraz zasady rehabilitacji przeznaczonej dla dzieci z dysfunkcjami psychoruchowymi.
J. Ayres definiuje integrację sensoryczną ,,jako proces, w którym następuje organizacja dostarczanych do naszego organizmu wrażeń, tak aby mogły być wykorzystane w celowym, zakończonym sukcesem działaniem?.
Jest to możliwe dzięki temu, że przez zmysł wzroku, słuchu, dotyku, zmysł równowagi i propriocepcji odbieramy bodźce z ciała i otoczenia. Informacje te przekazywane są do mózgu, a następnie odpowiednio segregowane, interpretowane abyśmy mogli w sposób odpowiedni w danej sytuacji odpowiedzieć prawidłową reakcją adaptacyjną .
Terapia SI polega zwykle na aktywności ruchowej całego ciała w dużej mierze spontanicznej-wybieranej przez samo dziecko i dostarczającej wrażeń przedsionkowych, proprioceptywnych i dotykowych. Terapia ruchowej zabawy tak organizowana by system nerwowy zaangażowany w odbieranie wrażeń zmysłowych powstających podczas ruchu stopniowo uczył się właściwie reagować na żądania płynące z otoczenia. W czasie terapii dziecko ma nie tyle nauczyć się konkretnych umiejętności, ile raczej usprawnić bazowe systemy sensoryczne i procesy nerwowe, leżące u podłoża tych umiejętności, a one pojawiają się w sposób naturalny jako konsekwencja poprawy funkcjonowania mózgu.
Ćwiczenia są dostosowane do poziomu rozwojowego dziecka jednak nie mogą być ani za łatwe ani za trudne – należy balansować na granicy możliwości dziecka Wśród używanego sprzętu są różnego typu huśtawki, hamaki, platformy równoważne, duże piłki i wałki, deskorolki, talerze obrotowe itp.
Dzieci wykonują różne ćwiczenia np.: toczą się po podłodze w nadmuchiwanej beczce odczytują litery, które terapeuta pisze im na plecach, balansują, leżąc na dużej piłce, ściskają gumową gruszkę, tak by strumieniem powietrza przesuwać kulkę z waty, wodzą oczami za ruchomym przedmiotem, uczą się liczyć podczas zabaw ruchowych, tzw. skacząca matematyka.
Stosowane techniki terapeutyczne w SI przynoszą poprawę:
Rolą terapii integracji sensorycznej jest poprawa funkcjonowania podstawowych układów zmysłowych (przedsionkowego, proprioceptywnego, dotykowego i wzrokowego). Integracja poprawia funkcjonowanie wyższych ośrodków korowych poprzez usuwanie blokad zakłócających ich prawidłowe działanie. SI nie uczy specyficznych zdolności, a jedynie sprawia, by uczenie się było coraz łatwiejsze.
Tym, samym skomplikowane procesy percepcji wzrokowej, słuchowej, pamięci, uwagi, mowy, umiejętności pisania i czytania będą zależne od integracji podstawowych systemów zmysłowych: dotykowego, proprioceptywnego, przedsionkowego, wzrokowego i słuchowego.
Reasumując: jeśli występują zaburzenia w odbiorze i integrowaniu bodźców zmysłowych to będą pojawiać się dysfunkcje w rozwoju poznawczym, motorycznym oraz zachowaniu dziecka.
U podstaw rozwoju integracji zmysłowej leżą trzy najważniejsze dojrzewające, podstawowe układy zmysłów: (wg J.Ayres)
To one stanowią bazę, która wraz z rozwojem i integracją odruchów, nadaje kształt rozwojowi dziecka.
Propriocepcja to odbiór wrażeń płynących z mięśni i ścięgien, informujących mózg o położeniu ciała, jego poszczególnych części oraz o tym, czy
|
Odpowiada za: § poczucie cielesnej obecności ciała, odczuwanie ciężaru ciała i poszczególnych jego części w przestrzeni; § wytwarzanie odruchów prostowania i równowagi, które służą prawidłowej motoryce przyczyniają się do przeciwdziałania sile grawitacji; § poruszanie poszczególnymi częściami ciała bez kontroli wzroku § swobodne wykonywanie ruchów precyzyjnych § percepcję kształtów drobnych przedmiotów § percepcję położenia narządów jamy ustnej podczas mówienia § tworzenie somatognozji § tworzenie lateralizacji |
Odbiór wrażeń dotykowych
|
Układ dotykowy ma receptory umiejscowione w skórze i na jej powierzchni, odbierające wrażenia lekkiego, głębokiego dotyku nacisku, ciepła, zimna |
Zmysł dotyku ma wpływ na: § poznawanie swojego ciała § wczesne poznawanie przedmiotów § rozpoznawanie przedmiotów bez pomocy wzroku § różnicowanie bodźców dotykowych § rozwój emocjonalny
|
|
Układ przedsionkowy (inaczej zmysł równowagi) ma receptory w uchu wewnętrznym, reaguje na siłę grawitacji, ruch linearny i obrotowy oraz przyśpieszenie. |
Odpowiada za; § kontrolowanie ruchów związanych z przyśpieszeniami liniowymi i kątowymi działającymi na organizm człowieka § orientację położenia ciała w stosunku do powierzchni ziemi § informowanie OUN o położeniu głowy w relacji do szyi § podtrzymywanie prawidłowego napięcia mięśniowego § wyzwalanie odruchów niezbędnych do utrzymania pozycji ciała w spoczynku § wyzwalanie odruchów ocznych i koordynacji pracy obu oczu § utrzymanie stałego pola widzenia w czasie ruchów głowy § zabezpieczenie prawidłowej organizacji wokół środkowej linii ciała § poczucie bezpieczeństwa grawitacyjnego § ma wpływ na rozwój mowy § ma wpływ na autonomiczny układ nerwowy (przewód pokarmowy, odruch wymiotny) |
Układ przedsionkowy pomaga w prawidłowym odbiorze wrażeń przez inne systemy sensoryczne (wzrokowy, słuchowy, proprioceptywny). Ma wpływ na stabilizację napięcia mięśniowego, utrzymanie równowagi, koordynację, płynność ruchów ciała
|
DODATKOWE INFORMACJE:
1.Wolańczyk T., Kołakowski A., Skotnicka M., Nadpobudliwość psychoruchowa u dzieci, Biforium, Lublin 1999;
2. Borkowska M.(red.), Dziecko niepełnosprawne ruchowo, Wychowanie i nauczanie, cz.2, WSiP, Warszawa 1997;
3. Mazanek E. (red.), Dziecko niepełnosprawne ruchowo, Wychowanie i nauczanie, cz.3, WSiP, Warszawa 1998;
4. Mass V.F., Uczenie się przez zmysły, wprowadzenie do teorii integracji sensorycznej, WSiP, Warszawa 1998;
5. Mass V.F., Integracja sensoryczna a neuronauka – od narodzin do starości, Fundacja Innowacja, WSSE, Warszawa 2007.
6. www.dzieckoirodzina.pl
7. www.integracjasensoryczna.org.pl
8. www.integracjasensoryczna.pl/integracja/integracjaSI.html
Opracowanie: mgr Łukasz Drąg
No Valid Folder Selected