Zespół Szkół Specjalnych w Dębicy

Jedyna w powiecie dębickim placówka kształcenia specjalnego

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki
0
1
2
3
4
5
6
Home METODY I TERAPIE EEG Biofeedback

EEG BIOFEEDBACK

Email Drukuj PDF

W naszej placówce odbywają się zajęcia prowadzone tą metodą.

EEG Biofeedback jest metodą zaliczaną do technik neurotechnologicznych. Są to technologie wykorzystujące wiedzę medyczną, psychologiczną, pedagogiczną i bioinżynieryjną do ulepszenia funkcji mózgu.

Metoda powstała w ośrodku szkolenia astronautów NASA, następnie weszła do medycyny klinicznej.

Przy użyciu dwóch zestawów komputerowych współpracujących ze sobą, jest obrazowana i modulowana czynność bioelektryczna mózgu. Wykorzystuje się tutaj sprzężenie zwrotne między stanem psychicznym, a czynnością neurofizjologiczną mózgu. Osoba poddawana terapii, spełniając ustalone kryteria ćwiczeń gry - ma wpływ na własny obraz fal mózgowych. Kiedy wzrasta aktywność mózgu w pożądanym paśmie częstotliwości fal mózgowych, trenujący otrzymuje nagrodę w postaci wzrokowej ( wideogra przebiega pomyślnie), słuchowej (sygnały dźwiękowe), ponadto istnieje możliwość informacji dotykowej. Przy wzroście aktywności niepożądanych pasm, sukces znika.

Dzięki metodzie EEG Biofeedback osoba poddawana treningowi uczy się czynności swojego mózgu. Uczy się jak pozytywnie zmieniać wzorzec wytwarzanych fal mózgowych (wzmacniać pożądane i hamować niepożądane fale mózgowe) ponieważ stan naszego umysłu i zachowanie łączą się we wzorcu pracy mózgu.

Zastosowanie treningu EEG BIOFEEDBACK

Dla osób zdrowych (dzieci, młodzież, dorośli):

w celu poprawy szybkości zapamiętywania, uczenia się i przypominania materiału, również w zakresie nauki języków obcych
w celu przygotowania do uzyskiwania lepszych wyników sportowych
dla osób, których praca wiąże się z nadmiernym stresem, dużą odpowiedzialnością
dla osób pracujących twórczo



Dla poprawy zdrowia w zaburzeniach psychosomatycznych i psychologicznych (dzieci, młodzież, dorośli):

przy zaburzeniach uwagi i koncentracji
przy zaburzeniach rozwoju mowy
przy nadpobudliwości ruchowej, agresji, apatii (zespoły ADHD, ADD)
przy problemach szkolnych (gorsze wyniki w nauce, dysleksja, dysgrafia, itp.)
przy przewlekłych bólach głowy i migrenach, zaburzeniach snu, przy zespole chronicznego zmęczenia
przy stanach lękowych, natręctwach, depresji
przy terapii uzależnień (hazard, alkoholizm, narkomania)
przy zaburzeniach przyjmowania pokarmów (bulimia, anoreksja)
przy tremie, napięciu wewnętrznym, złej samoocenie


W chorobach neurologicznych i psychicznych:

w dziecięcym porażeniu mózgowym
w padaczce (również lekoopornej)
w rehabilitacji po urazach czaszki
w autyzmie
w rehabilitacji po operacjach mózgu
w rehabilitacji po udarach mózgu
w chorobach wieku późnodojrzałego: parkinsonizmie, wczesnych stadiach choroby Alzheimera i innych.



Opracowanie: mgr Helena Frodyma

 

stat4u
Stworzone w Joomla przez Małgorzata Hajduk